В рамкам проєкту "Завжди поруч"
РОБОТА З ТРИВОЖНИМИ ДІТЬМИ
Методичні рекомендації по роботі з тривожними дітьми
Дітей з високою тривожністю
потрібно постійно підбадьорювати, заохочувати, висловлювати впевненість в
їхньому успіху, можливостях. Щоб подолати скутість, треба допомагати дитині
розслаблятися, знімати напруження за допомогою рухливих ігор, музики,
спортивних вправ. Допоможе інсценізація етюдів на виявлення сміливості,
рішучості, що вимагає від дитини психоемоційного ототожнення себе з персонажем.
Ігри, які виражають тривожність, неспокій учасників, допомагають емоційно
відкинути пригніченість і страх, оцінити їх як характеристики ігрових
персонажів, а не дитини, і на основі психологічного розототожнення з носієм
гнітючих переживань позбутися своїх страхів.
Виховуючи тривожних дітей, не
рекомендується також робити щось таке, що передбачає врахування швидкості; не
можна підганяти та квапити їх; необхідно, як ми вже згадували, уникати
змагальних моментів під час повсякденної діяльності та ігор. Включення дитини в
будь-яку нову ситуацію повинно відбуватися поступово, починаючи з поетапного
знайомства з людьми, повідомлення правил, умов, звикання до приміщення та ін.
Важливо хвалити таких дітей навіть за незначні успіхи, відзначати їх у
присутності інших людей — це підвищує самооцінку тривожної дитини. Похвала
обов'язково повинна бути щирою, тому що діти гостро реагують на фальш; дитина
обов'язково повинна знати, за що її похвалили. ,
Намагайтеся робити дитині
якнайменше зауважень. Будьте послідовними у своїх діях, не забороняйте дитині
без будь-яких причин те, що дозволяли їй раніше.
Правила роботи з тривожними дітьми
· уникайте змагань і будь-яких
видів робіт, які потребують від дитини швидких дій;
· не порівнюйте дитину з іншими;
·
да
частіше використовуйте тілесний контакт, вправи на релаксацію;
· сприяйте підвищенню самооцінки
дитини, частіше хваліть її, але так, щоб вона знала, за що;
· частіше звертайтеся до дитини на
ім'я;
· демонструйте зразки упевненої
поведінки, будьте прикладом дитині у всьому;
· ураховуйте можливості дитини, не
вимагайте від неї того, чого вона не може виконати. Якщо дитині щось дається
складно — допоможіть їй і підтримайте її, а при досягненні найменшого успіху не
забудьте похвалити;
· постійно зміцнюйте у дитини
впевненість у собі, у своїх силах і можливостях;
· будьте послідовними у вихованні
дитини — не забороняйте їй без жодних причин того, що ви дозволяли раніше;
· намагайтеся робити дитині
якнайменше зауважень;
· уникайте покарань наскільки це
можливо;
· не принижуйте дитину, караючи її;
· спілкуючись із дитиною, не
підривайте авторитет інших значимих для неї людей — мами, тата, вихователя, друзів.
Скажімо, не можна говорити дитині: «Багато ваші вихователі розуміють!»,
«Бабусю ліпше не слухай!» тощо;
· довіряйте дитині, будьте з нею
чесним і щирим, приймайте її такою, якою вона є.
Як працювати з батьками тривожної дитини
Абсолютно очевидно, що батьки
ніколи не прагнуть того, щоб їхня дитина стала тривожною. Однак іноді дії
дорослих сприяють розвитку цієї якості у дітей. Адже якщо батьки висувають
дитині завищені вимоги, відповідати яким їй не під силу, то малюк не може
зрозуміти, як і чим догодити батькам, марно намагається заслужити їхню прихильність
та любов. Тривожність дитини за таких умов лише посилюється.
Слід пояснити батькам тривожної
дитини, що вони повинні зробити все, щоб завірити дитину у своїй любові
(незалежно від успіхів), в її компетентності у якійсь галузі (не буває зовсім
нездібних дітей). Вони повинні щоденно відмічати успіхи дитини, повідомляючи
про них у присутності інших членів сім'ї. Необхідно відмовитися від слів, які
принижують гідність дитини.
Не треба вимагати від дитини
вибачень за той чи той вчинок, ліпше нехай пояснить, чому вона це зробила.
Корисно зменшити кількість зауважень. Батькам варто порадити протягом лише
одного дня записати всі зауваження, висловлені дитині, а ввечері їх перечитати.
Для них стане очевидним, що більшість зауважень можна було не робити: вони або
не принесли користі, або лише зашкодили їм та їхній дитині.
У жодному разі не можна допускати
сімейних протиріч у питаннях виховання дитини. Батькам потрібно бути
послідовними у заохоченнях і покараннях дитини.
Слід пам'ятати, що тривогу дитини
можуть викликати будь-які різкі зміни у її житті: переїзди зміна вихователів,
навіть перестановка меблів.
Не можна погрожувати дитині:
«Замовкни, бо рот заклею!», «Не плач, бо залишу тебе у садку!». Дитина і без
того боїться усього на світі. Необхідно пояснити батькам, що з дитиною слід
більше розмовляти, допомагати їй виражати свої думки і почуття словами. Саме такі розмови та
обговорення почуттів дитини є хорошим профілактичним засобом і можуть
запобігти екстремальній ситуації.
Ласкаві дотики батьків
(тактильний контакт допоможуть тривожній дитині зняти м'язове напруження,
набути почуття впевненості і довіри до світу, а це дасть змогу значно знизити
її тривожність.
Як гратися з тривожними дітьми
На початкових етапах роботи з
тривожною дитиною треба керуватися такими правилами:
· включення дитини у будь-яку нову
гру має відбуватися поетапно. Нехай вона спочатку ознайомиться з правилами
гри, подивиться, як у неї грають інші діти, і лише потім, коли сама захоче, стане
її учасником;
· необхідно уникати змагальних
моментів та ігор, у яких враховується швидкість виконання завдання, наприклад,
таких, як «Хто швидше?»;
· якщо ви вводите нову гру, то
ліпше проводити її на матеріалі, вже знайомому тривожній дитині, щоб вона не
відчувала небезпеки від зустрічі з чимось невідомим. Можна використовувати
знайомі малюнки, картки, частину інструкції або правил із гри, в яку дитина
вже грала багато разів;
· у колективні ігри три ножну
дитину можна запрошувати, якщо вона почувається достатньо комфортно, а
спілкування з іншими дітьми не викликає у неї особливих труднощів;
· ігри із заплющеними очима рекомендується
проводити лише після тривалої роботи з дитиною, коли вона сама вирішить, що
може виконувати цю умову;
· працюючи з тривожними дітьми,
треба пам'ятати, що стан тривоги, як правило, супроводжується сильним
напруженням різних груп м'язів. Тому релаксаційні і дихальні вправи таким
дітям просто необхідні.
Практичні рекомендації по роботі з тривожними дітьми
Ігри, етюди, вправи
1. ТІНЬ
Звучить музика Л.Петрова «Поклик
сині» (з кінофільму «Синій птах»).
Двоє дітей ідуть по дорозі через
поле: одна дитина попереду, а інша — на два-три кроки позаду (це «тінь»
першої). «Тінь» повинна точно повторювати всі дії першої дитини.
Завдяки повторенню рухів однієї
дитини інша позбуваєшся тілесної скутості.
2. У МАГАЗИНІ ДЗЕРКАЛ
У магазині було багато великих
дзеркал. Туди увійшов чоловік, на плечі в нього сиділа мавпочка. Вона побачила
себе в дзеркалах і подумала, що це інші мавпочки, і стала робити гримаси.
Мавпочки відповіли їй тим самим. Вона посварилася кулачком і їй з дзеркал
погрозили, вона тупнула лапкою, всі мавпочки тупнули лапкою. Що б не робила
мавпочка, всі точно повторювали її рухи.
Гра допомагає учасникам
розслабитися, зробити поведінку спонтанною.
3. ПРОТИЛЕЖНІ РУХИ
Діти шикуються в дві шеренги,
одна навпроти іншої. Під музику «Канадської народної пісні» на початок кожного
такту друга шеренга виконує рухи, протилежні рухам першої. Якщо перша шеренга
присідає, друга підскакує тощо.
Гра допомагає подолати руховий
автоматизм, виховує сміливість діяти за власним спонуканням.
4. ДРАКОН КУСАЄ СВІЙ ХВІСТ
Гравці стоять один за одним,
тримаючись за талію того, хто стоїть попереду. Перша дитина — це голова
дракона, остання — кінчик хвоста. Поки звучить музика Д. Нурієва «Східний
танець», перший гравець намагається схопити останнього — дракон ловить свій
хвіст. Всі інші діти міцно тримаються один за одного. Якщо дракон не піймав
свій хвіст, то наступного разу на роль голови дракона призначається інша
дитина.
Гра викликає емоційне збудження,
бадьорий настрій.
5. СОВА
Діти обирають ведучого — сову,
яка сідає в гніздо і спить. Діти починають бігати і стрибати. Потім ведучий
говорить: «Ніч!» Сова розплющує очі і починає літати. Всі гравці одразу повинні
завмерти.
Хто поворухнеться або засміється,
стає совою. І гра продовжується. Музичний супровід — «Балалар» О. Гельфуса.
Гра відволікає від гнітючих
переживань, повертає гарний настрій.
6. РІЧКА
У грі беруть участь дві групи
дітей. Позначивши на підлозі нешироку річку, підходять до неї по одному від
кожної групи і намагаються її перескочити. Хто перескочив, повертається до
своєї групи. А хто ні — повинен перейти в сусідню.
У якій групі під кінець гри дітей
виявиться більше, та й виграла. Гра супроводжується азербайджанським народним
танцем в обробці С. Рустамова.
Гра виховує сміливість,
впевненість у своїх силах.
7. ВІДДАЙ
Дитина вимагає віддати їй
іграшку.
Тілесні вияви. Кисті рук тримати
горизонтально долонями вгору. Гра розвиває здатність відстоювати свої інтереси.
8. ВІДІЙДИ!
Дитина відштовхує кривдника.
Тілесні вияви. Кисті рук тримати
вертикально, долонями на вгору. Гра навчає самозахисту адекватними небезпеці
засобами.
9. ГРА В СНІЖКИ
Зима. Діти в саду грають у
сніжки. Етюд супроводжується музикою ГСтруве «Весела гірка».
Тілесні вияви. Нахилитися,
схопити двома руками сніг, випрямитися і кинути сніжку різким коротким рухом,
широко розкриваючи пальці.
Гра сприяє розслабленню й
емоційному піднесенню.
10. ВЕДМЕДИКИ ОДУЖАЛИ
Захворіли ведмедики Тім і Том. До
них прийшов лікар Зай. Він вилікував ведмедиків. І їм стало дуже добре. Не
болять більше животи у Тіма і Тома.
Тілесні вияви. Положення сидячи,
ноги розведені, тіло відхилене назад, підборіддя ледь підняте, посмішка.
Етюд забезпечує переживання
полегшення, звільнення від страждання.
11. БИТВА
У залі звучить музика П.Хоффера «Битва».
Одна дитина удає з себе Івана-царевича, який бореться з триголовим Змієм Гориничем і перемагає
його. Радий і гордий своєю перемогою Іван-царЕвич.
Тілесні вияви. У виконавця ролі
Змія Горинича голова і кисті рук — це голови Змія Горинича. Вони хитаються,
роблять випади в бік Івана-царевича, опадають по черзі (відрубані),
піднімаються (виростають нові). Іван-царевич з помітним зусиллям розмахує
уявним мечем. Поза і міміка переможця: плечі розправлені, ноги ледь розставлені,
голова відкинута, брови підняті, губи складені в усмішку.
Етюд допомагає пережиги радість перемоги і гордість за
свої успіхи.
12. Я — ГРІЗНИЙ БОЄЦЬ
Хлопчик почуває себе сильним і
хоробрим. Поки звучить музика І.Шумана «Марш», він крокує по залу,
уявляючи себе грізним бійцем.
13. ПОПЕЛЮШКА
У залі звучить музика М.Воловаиа
«Попелюшка і принц» (уривок).
Дівчинка удає із себе Попелюшку,
яка приходить додому після балу дуже сумною; вона загубила туфельку...
Тілесні вияви. Опущена голова,
насуплені брови, опущені кутики губ, сповільнена хода.
Завдяки етюду можна виразити сум
і страждання через важливу обставину.
14. ОСТРІВ ПЛАКС
Мандрівник потрапив на Чарівний
острів, Де живуть самі плакси. Він намагається втішити то одну, то іншу дитину,
але всі діти-плакси відштовхують його і продовжують плакати.
На час етюду звучить музика
Д.Кабалевського «Плакса».
Міміка. Брови підняті й
насуплені, рот напіввідкритий.
Через вираження суму і плачу
досягається розуміння їх об'єктивної безпідставності й безглуздості.
15. ЛИСЕНЯ БОЇТЬСЯ
Лисеня побачило на іншому березі
струмка свою маму, але воно не наважується ввійти у воду. Вода така холодна, та
й глибоко.
Тілесні вияви. Виставити ногу
вперед на носок, потім повернути ногу на місце. Повторити цей рух кілька разів.
Для більшої виразності можна імітувати струшування з ноги уявних краплин води.
Вираження страху перед холодною
водою сприяє його подоланню, оскільки зустріч з мамою є надто привабливою
перспективою.
16. СОБАКА ГАВКАЄ І ХАПАЄ ЗА П'ЯТИ
Дитина гуляє. Повз неї на повідку
йде собака. Він гавкає на хлопчика і намагається, натягуючи повідок, дістати
мордою його ніг. Під час етюду звучить музика Г.Фріда «Поява великого собаки».
Етюд виховує сміливість.
17. СТРАХ
Хлопчик боїться самоти. Він
нерухомо сидить на стільці і зі страхом дивиться на двері. Раптом в іншій
кімнаті хтось причаївся, що тоді?
Під час етюду звучить музика
М.М'яскінського «Тривожна колискова».
Тілесні вияви. Голова відкинута
назад і втягнута у плечі. Брови піднімаються вгору, очі відкриті, рот розкритий
ніби для вигуку.
Запитання: Чи була у хлопчика
причина боятися?
Етюд допомагає позбутися страху,
спричиненого хворобливою уявою дитини про можливу небезпеку.
18. ГРОЗА
За вікном гроза. Ллє дощ. Крешуть
блискавиці. Грізно гримить грім.
Дитина вдома сама. Вона стоїть
біля вікна. В момент сильною гуркоту грому їй стає страшно.
Звучить музика М.Раухвергера
«Грім».
Тілесні вияви. Голова закинута і
втягнена у плечі; очі широко розкриті; рот відкритий; долоні ніби
відгороджують від обличчя страшне видовище.
Етюд допомагає виразити страх як
засіб мобілізації внутрішніх сил дитини в момент небезпеки.
19. МОМЕНТ ВІДЧАЮ
Дитина приїхала з батьками в чуже
місто, але на вокзалі відстала віл них. Хлопчик вийшов на привокзальну площу.
Він розгубився, не знає, куди йти. Звучить музика М.Лисенка «Момент відчаю»
(уривок).
Тілесні вияви. Голова нахилена
вперед і втягнута у плечі, плечі підняті, брови йдуть вгору і насуплюються,
губи розкриті так, що видно верхній ряд зубів, одна рука з силою стискає іншу.
Запитання: Що треба робити, коли
загубишся в чужому місті?
20. СМІЛИВИЙ ЗАЄЦЬ
Заєць любив стояти на пеньку,
голосно співати пісні й читати вірші. Він не боявся, що його може почути Вовк.
Тілесні вияви. Положення стоячи,
одна нога ледь попереду іншої, руки закладені за спину, підборіддя підняте.
Міміка. Впевнений погляд.
21. ШТАНГА
Дитина піднімає «важку штангу».
Потім кидає її. Відпочиває.
Етюди 21—23 навчають прийомів саморозслаблення.
22. ПЕТРУШКА СТРИБАЄ
Гравець зображає Петрушку, який
м'яко і легко стрибає. Стрибки на двох ногах одночасно з м'якими, розслабленими
колінами і корпусом, обвислими руками і опущеною головою.
Тілесні вияви. Ноги зігнуті в
колінах, корпус тіла трохи нахилений вперед, руки висять вздовж тіла, голова
нахилена вниз.
Етюд супроводжується музикою
Д.Кабалевського «Клоуни».
23. СПЛЯЧЕ КОШЕНЯ
Дитина виконує роль кошеняти, яке
лягає на килимок і засинає. У кошеняти повільно піднімається і опускається
животик.
Етюд супроводжується музикою
Р.Паулса «День розстає, ніч настає» (колискова).
Ігри на розвиток емоційно-вольової сфери
ДРАКОНЧИК КУСАЄ СВІЙ ХВОСТИК
Мета: позбутися напруження,
невротичного стану страхів.
ХІД ГРИ
Лунає весела музика. Діти стають
одне за одним і міцно тримаються за плечі сусіда. Перша дитина — «голова
дракона», остання — «хвостик дракончика». «Голова» намагається впіймати
«хвіст», а той тікає від неї.
Примітка
• Стежити, щоб діти не відпускали
одне одного.
• Стежити також, щоб ролі «голови
дракона» і «хвоста» виконували всі бажаючі.
СОНЯЧНІ ЗАЙЧЕНЯТА
Мета: сприяти психологічному
розвантаженню; виховувати доброту, чутливість.
ХІД ГРИ
Діти утворюють коло. Усі вони —
«сонячні зайченята». Одна дитина — «сонечко». «Сонечко» по черзі торкається
«сонячних зайчиків» своїми «промінчиками», і кожен «зайчик» каже йому будь-яке
лагідне слово. Після того, як «сонечко» торкнеться всіх «зайченят» , воно
пригадує все хороше, що казали про нього «зайченята».
Гра повторюється, доки у ролі
«сонечка» не побувають усі діти. Найуважнішим є те «сонечко», яке пригадає
добрі слова всіх «зайченят». Вихователь пропонує дітям придумати пісеньку чи
казочку про сонечко.
ЖИВІ КОЛЬОРИ
Мета: учити дітей співвідносити
власні емоції, почуття із відповідними кольорами та відтінками; учити
передавати свої думки в слові та малюнку; розвивати відчуття, сприймання,
увагу, мислення, емоційну сферу дошкільників.
ХІД ГРИ
1. Вихователь пригадує з дітьми,
що означають такі слова як: «радість», «щастя», «сум», «тривога» тощо. Запитує,
чи переживали вони подібні почуття, емоційні стани. Просить дітей назвати кольори,
що асоціюються у них із цими словами. Після цього роздає малюкам кольорові
картки і просить назвати почуття, з якими у них асоціюються різні кольори.
2. Вихователь просить дітей
уявити, що вони відчувають гострий біль, сильне здивування, раптовий переляк та
інші емоції. Пропонує дітям описати кольори й відтінки тих чи інших станів.
Вихователь може зібрати всі
малюнки і, показуючи їх по черзі," запропонувавши дітям відгадати, який
стан передається тим чи іншим кольором. Відгадувати діти можуть колективно.
ЧАРІВНИЙ ПРОМІНЧИК
Мета: виховувати взаємодопомогу,
оптимізм.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям уявити,
що одного разу сонечко надіслало на землю добрий чарівний промінчик.
Діти повинні придумати, чим і як
чарівний промінчик допоможе людям у різних ситуаціях.
• Хтось заблукав у лісі.
• Хтось посварився зі своїм
товаришем.
• Хтось отримав зауваження.
• У когось захворіла мама.
• Хтось запізнився на потяг тощо.
Наприклад, людині, яка
запізнилась на потяг, промінчик подарує квиток на сонячний потяг. На ньому
людина доїде до сонечка, яке почастує її сонячним обідом, а потім промінчик
миттєво віднесе її в те місце на Землі, куди вона хоче потрапити.
Вихователь просить дітей
намалювати, як чарівний промінчик допомагає людям у різних ситуаціях. Із
дитячих малюнків створюється виставка «Добрий чарівний промінчик».
ФЕЯ МУДРОСТІ
Мета: розвивати увагу, мислення,
морально-вольові якості.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям уявити,
що мудрість — чарівна Фея, на шиї у якої прекрасне намисто з діамантів
мудрості. Кожен діамант — одна з якостей мудрості, наприклад: скромність,
уміння вибачати, уміння слухати тощо.
Назвати усі ці діаманти.
Вихователь пропонує уявити, що
Фея Мудрості прийшла до дітей додому. До якого з діамантів дітям необхідно
торкнулися б перш за все і чому?
Дітям необхідно придумати казку
про те, що з ними відбудеться, коли вони отримають в подарунок ту чи іншу
якість мудрості.
МУДРА СОВА
Мета: розвивати творчу
активність, взаємодопомогу, симпатії.
ХІД ГРИ
Вихователь роздає дітям картинки
з малюнками різних лісових мешканців. Діти утворюють коло. Один із них — Мудра
Сова. Кожен придумує будь-яку ситуацію, у яку потрапив лісовий мешканець, і
запитує поради у Сови.
Наприклад, двоє зайчиків на галявині
побилися між собою через одну велику ягоду полуниці.
Порада Сови. Оскільки ягідка
одна, зайченята повинні подарувати її своїй мамі.
Якщо Мудра Сова впродовж
декількох секунд не може дати мудрої поради, то Совою стає той, кому нічим не
зарадили.
Наймудрішою є та Сова, яка дасть
лісовим мешканцям найбільше мудрих порад. Потім лісові мешканці малюють те, що
їм порадила Мудра Сова.
ЩАСЛИВІ ПРЕДМЕТИ
Мета: виховувати взаємодопомогу,
чуйність.
ХІД ГРИ
Вихователь об'єднує дітей у групи
і роздає їм картинки з малюнками різних предметів: вікон, дерев, будинків
тощо. Кожна група повинна придумати сценку про те, як зробити, щоб той чи інший
предмет був щасливим.
Наприклад, щоб вікно стало
щасливим, його потрібно помити, дерево — полити тощо.
Діти повинні показати свої сценки
за допомогою міміки і жестів. Решта відгадують, які предмети зображують їх
товариші та що було зроблено, щоб ці предмети почувалися щасливими.
ЩО ВПЛИВАЄ НА ДОЛЮ
Мета: розвивати морально-вольові
якості, доброзичливість.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям
подумати, які добрі й погані вчинки впливають на долю людини. Діти повинні
пригадати якийсь власний добрий вчинок, завдяки якому в їх долі відбулося багато
хорошого, і будь-який свій поганий вчинок, що вплинув на їх долю.
Потім вихователь пропонує
намалювати якийсь позитивний випадок із власного життя, що вплинув на їх долю.
ЩО БАЧАТЬ ОЧІ ТА РОЗУМ?
Мета: розвивати спостережливість,
позитивні естетичні почуття, емоції.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям
озирнутися навколо і перелічити те, що вони побачать. Наприклад: небо, хмари,
дерево, будинок, сонце, зірочка тощо. Усе перелічене дітьми замальовується,
схематично зображується, записується на дошці.
Потім вихователь просить дітей
подумати і розповісти: чого можуть навчити людину певні об'єкти.
Наприклад, сонце може навчити
людину бути світлою, дарувати тепло; небо — роздумів про прекрасне, високих
прагнень; дерево — стійкості, сили, витримки тощо.
НАШ РОЗДУМ
Мета: спонукати дітей до
роздумів; розвивати мислення, мовлення, взаєморозуміння.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям
поміркувати і перелічити все хороше і добре, що може дати людині розум. Згодом
перелічити все погане, до чого може призвести людину незнання.
Після цього діти разом із
дорослим придумують казку про те, як розумна порада (розумна книга, фільм,
товариш та ін.) допомогла людини позбавитися незнання.
ВЕСЕЛІ КЛОУНИ
Мета: розвивати уяву,
емоційно-вольові процеси.
ХІД ГРИ
Дітям необхідно обрати «веселого
клоуна» (ведучого), який намагається розсмішити «несміянок». Вихователь
пояснює дітям, що використовуються міміка і жести, інтонація, розповіді тощо.
Найсерйозніший із «несміянок» стає ведучим.
БДЖІЛКА В ТЕМРЯВІ
Мета: сприяти позбавленню страху
темряви, замкненого простору, висоти.
ХІД ГРИ
Вихователь. Бджілка перелітала із
квітки на квітку (доречно використовувати іграшкову бджолу, яка «перелітає» з
лавочки на лавочку, на стільчики, полички різної висоти). Коли бджілка
прилетіла на найяскравішу квітку з великими пелюстками, то вона посмакувала
нектаром, напилася роси та й заснула в середині квітки (використовується
дитячий столик, під який залазить дитина). Непомітно настала ніч, і пелюстки
почали стулятись (столик накривається тканиною). Бджілка прокинулась,
розплющила очі й побачила, що навколо темрява. Вона пригадала, що залишилась у
середині квітки, і вирішила поспати до ранку. Зійшло сонечко, настав ранок
(тканина прибирається), і бджілка почала веселитись, перелітати з квітки на
квітку.
Гру можна повторювати, посилюючи
щільність тканини, тобто збільшуючи ступінь темряви. Вихователь може проводити
гру як з однією дитиною, так і з підгрупою дітей.
ГОРОБЦІ-ПУСТУНЦІ
Мета: сприяти позбавленню
фізичної гіперактивності.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям обрати
собі пару і «перетворитися» на пустотливих «горобців» (діти присідають, обнявши
руками коліна). «Горобці» підстрибують одне до одного, злегка штовхаються.
Якщо хтось із дітей впаде або забере руки зі своїх колін, той вибуває з гри
(«лікують крильця та лапки в лікаря Айболитя»),
Пустощі «горобців» розпочинаються
та завершуються за сигналом дорослого.
ХВИЛИНА ПУСТОЩІВ
Мета: спонукати дітей до
психологічного розвантаження.
ХІД ГРИ
Ведучий за сигналом (удар у
бубон) пропонує дітям трішки попустувати: кожен може робити те, що йому
заманеться, — стрибати, бігати, кричати. Повторний сигнал ведучого через 1-3
хвилини означатиме завершення пустощів.
ЗЛІ — ДОБРІ КОТИ
Мета: сприяти позбавленню
загальної агресивності.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям
утворити велике коло, у центрі якого на підлозі лежить фізкультурний обруч. Це
«чарівне коло», у якому будуть здійснюватися «перевтілення».
Дитина входить у середину обруча
і за сигналом вихователя (оплески в долоні) перетворюється на «злого кота»:
шипить, дряпається. При цьому із «чарівного кола» виходити не можна.
Діти, які стоять навколо обруча,
хором промовляють за вихователем: «Сильніше, сильніше, сильніше...», — і дитина, яка зображує кота,
робить «зліші» рухи.
За повторним сигналом ведучого
«перетворення» завершується, після чого в обруч входить інша дитина, і гра
повторюється.
Наприкінці гри вихователь
пропонує всім «злим котам» стати добрими і лагідними. За сигналом діти
перетворюються на «добрих котів», які пестять одна одну.
КАПРИЗУЛЯ
Мета: сприяти подоланню впертості
та негативізму.
ХІД ГРИ
Діти, які входять в коло (обруч),
по черзі зображують «капризну дитину». Решта допомагають словами: «Сильніше,
сильніше...». Потім діти об'єднуються в пари «дитина» і «батько (мати)»: «дитина»
капризує, «батько (мати)» вмовляє її, заспокоює. Кожен гравець повинен побувати
в ролі «капризулі» та «батька».
ФЕЯ ДОБРОТИ
Мета: формувати поняття доброти;
учити співвідносити вчинки дітей із проявом доброти.
ХІД ГРИ
Обирається Фея Доброти.
Вихователь пропонує дітям утворити коло і поставити перед собою руки. Він бере
каблучку, обходить із нею всіх дітей і непомітно вкладає її до рук однієї
дитини.
Вихователь. Хто сьогодні
найдобріший, біжи до мене скоріше!
Той, у кого виявиться каблучка,
повинен вибігти в центр кола. Фея торкається когось із дітей і говорить про
дитину щось добре. Той, кого торкнулася Фея, повинен сказати щось добре про
сусіда, а той — наступній у колі дитині, тощо. Остання дитина повторює все добре, що діти
сказали одне про одного.
ДОБРИЙ СВІТ
Мета: формувати поняття доброти;
розвивати уяву.
ХІД ГРИ
Вихователь об'єднує дітей у
кілька груп, дає кожній групі картинку із зображенням різних предметів,
наприклад: літака, потяга, будинку, людини. Діти повинні придумати і
намалювати казку про добрий літак, будинок, людину тощо. За цими малюнками
представники різних груп розповідають свої казки. Із малюнків вихователь може
влаштувати виставку «Добрий світ навколо нас».
ДОБРИЙ ЛІС
Мета: формувати поняття доброти,
розвивати уяву.
ХІД ГРИ
Вихователь об'єднує дітей у
групи, роздає їм картки зі словами або малюнками, наприклад: море, ліс, місто,
дім тощо. Діти повинні описати «чарівні закони», за якими живуть у доброму
морі, місті, лісі, домі тощо.
Наприклад, у доброму лісі хижі
звірі навчаються в спеціальних лісових школах, де їх вчать доброти. У доброму
лісі існують безкоштовні їдальні для звірів, які не можуть знайти собі їжу,
тощо.
Вихователь пропонує дітям
намалювати добрий ліс, місто, море і розповісти за своїми малюнками про добрі
закони того чи іншого місця.
ХТО ПРИЙДЕ НА ДОПОМОГУ
Мета: формувати уявлення дітей про
дружбу, товаришування, взаємодопомогу.
ХІД ГРИ
Вихователь об'єднує дітей у групи
і пропонує кожній придумати оповідання про те, як ті, хто є частиною живої
природи, зможуть допомогти людям у таких ситуаціях:
• дитина почала тонути в морі
(собака, дельфін);
• у дім залізли злодії (собака);
• у людини заболіло серце
(конвалія);
• у людини часто болить горло
(бджола).
УЧИМОСЯ ПІКЛУВАТИСЯ
Мета: формувати поняття про
турботливість, піклування; пов'язувати їх прояв із життєвими ситуаціями.
ХІД ГРИ
Вихователь об'єднує дітей у
групи, пропонує їм подумати, яку турботу можна виявити до рідних людей у таких
ситуаціях:
• мама захворіла;
• у бабусі день народження;
• молодший братик вередує;
• тато повернувся із роботи
втомлений.
Наприклад, коли тато повертається
із роботи втомлений, потрібно йому всміхнутися, допомогти роздягнутися.
Ігри та вправи на розвиток навичок спілкування, групової взаємодії
ВІТАННЯ
Мета: розвивати почуття єдності;
учити позбуватися напруження.
ХІД ГРИ
Діти утворюють коло. Вихователь
учить дітей правильно вітатися.
Вихователь. Подивіться
будь-ласка, на свого сусіда, посміхніться йому, вклоніться і скажіть: «Вітаю»,
а зараз зробіть те саме із сусідом із другого боку.
Згодом діти утворюють коло,
вихователь пропонує торкнутися плечем сусіда з одного боку, а потім — із
другого; те саме можна зробити носиками, долоньками. Це ще один вид вітання —
невербальне (тактильне).
ЛУНА
Мета: розвивати увагу одне до
одного; створити можливості кожній дитині для того, щоб почуватися в центрі
уваги.
ХІД ГРИ
Діти утворюють коло.
Вихователь. Той, хто сидить
праворуч мене, називає своє ім'я і приплескує долоньками, ось так: «Ка-тя» (по
складах), а ми дружно, як луна, повторюємо за ним.
Потім по колу діти по черзі
називають своє ім'я.
ПОСМІШКА ПО КОЛУ
Мета: розвивати почуття
доброзичливості, уваги одне до одного.
ХІД ГРИ
Діти утворюють коло. Вихователь
пропонує дітям передати уявну посмішку з рук у руки по колу, посміхаючись одне
одному і промовляючи до свого сусіда що-небудь приємне і хороше.
ДОБРЕ СЕРЦЕ
Мета: розвивати навички
спілкування, групової взаємодії.
ХІД ГРИ
Вихователь розташовує дітей у
формі уявного серця, пропонуючи дітям по черзі передавати мотузок або клубок
ниток і говорячи при цьому компліменти одне одному. Під час гри мотузок з'єднується
і кладеться на підлогу. Вихователь пропонує поглянути на фігуру і відповісти,
що вона їм нагадує, що вони відчувають.
ПЛУТАНИНА
Лунає весела, жвава музика. Діти
утворюють коло, заплющують очі й, витягнувши вперед руки, сходяться у центрі.
Правою рукою кожна дитина бере за руку будь-яку іншу дитину, ліва рука залишається
для того, щоб за неї хтось узявся. Після цього всі діти розплющують очі.
Вихователь допомагає дітям у тому, щоб за одну руку взялася тільки одна дитина.
Таким чином, утворюється плутанина.
Вихователь. Ви маєте розплутати
плутанину, не відпускаючи рук.
ВЕДМЕДИКИ
Мета: розслабити м'язи.
ХІД ГРИ
Дитина перетворилася на маленьке
«ведмежа». Воно «лежить у барлозі». «Подув» холодний вітер і «потрапив» у
барліг. «Ведмежа замерзло». Воно зіщулилося у маленький клубочок — гріється.
Стало спекотно, «ведмежа» випросталося й загарчало.
Вихователь розповідає дитині про
«ведмежа», а та зображує його рухи.
НАСОС І М'ЯЧ
Мета: навчити дітей простих
навичок м'язового розслаблення для набуття ними досвіду спілкування із власним
тілом.
ХІД ГРИ
Гра може проводитися у групі та
індивідуально. Один з учасників (можливо, вихователь) стає «насосом», решта —
«м'ячами». Спочатку «м'ячі» стоять, розслаблені, на напівзігнутих ногах. Корпус
нахилений уперед, голова похилена. Коли «насос» починає надувати «м'ячі»,
супроводжуючи свої дії звуком, діти починають розпрямлятися, надуваючи щоки і
підводячи руки. «М'ячі» надуті. Вихователь витягає шланг насоса з «м'ячів».
Діти з силою відтворюють звук «ш-ш-ш-ш», повертаючись у вихідне положення.
«Насосом» може бути й дитина.
Бажано, щоб під час проведення
цих ігор і вправ у кімнаті звучала неголосна музика. Важливо, щоб настрій
музики збігався з характером вправ. Музичний супровід сприяє створенню і
підтриманню емоційного фону.
ЯК МОЖНА СПІЛКУВАТИСЯ БЕЗ СЛІВ
Вихователь обговорює із дитиною,
за допомогою яких засобів вона може спілкуватися з іншими людьми. Напевне, вона
відразу назве мовлення. Запитує її, як можна без слів порозумітися з людиною,
як за допомогою жесту, міміки передати свій емоційний стан. Чи можна
довідатися, про що думав, як почувався письменник, художник чи композитор,
читаючи, розглядаючи чи слухаючи їхні твори.
Вихователь пропонує дітям
спробувати відгадати настрій автора, читаючи якусь книгу або слухаючи музику.
ІНОЗЕМЕЦЬ
На гостину приїхав іноземець,
який не знає української мови, а діти не знають тієї мови, якою розмовляє він.
Вихователь пропонує дітям поспілкуватися з ним, показати йому свою кімнату,
свої іграшки, запросити пообідати, звісно, усе це без слів.
ЗОБРАЗИТИ КАЗКУ
Грають дві команди (або двоє
дітей). Одна команда намагається зобразити без слів якусь відому казку або
мультфільм. Друга команда повинна здогадатися, що це казка і хто кого
зображує. Завдання вихователь може ускладнити тим, що за допомогою міміки і
пантоміміки зображувати не тільки героїв, але й речі, які їм належать.
У цій грі дітям важливо спочатку
домовитися про спільне демонстрування казки, а потім уже координувати свої дії
одне з одним без слів.
ЗІПСОВАНИЙ ТЕЛЕФОН
Мета: учити розуміти важливість
правильного грамотного мовлення для спілкування із співрозмовником.
ХІД ГРИ
Це мовленнєва гра для кількох
учасників. Діти сідають в одну лінію. Перша дитина задумує слова.
Завдання: передати «ланцюжком» це
слово якомога швидше, говорячи його пошепки на вухо одне одному. Наприкінці
гри перший і останній учасники проголошують перший варіант слова і те, що почув
останній. Діти порівнюють, наскільки змінився зміст слова. Вихователеві можна
простежити ті зміни, що відбувалися під час передачі слова. Для цього кожна
дитина повідомляє, що їй почулося.
ПІКТОГРАМИ
Мета: тренувати вміння
розпізнавати емоційний стан за мімікою.
ХІД ГРИ
1. Для цієї гри вихователеві
необхідно виготовити набір карт-піктограм. Піктограми — це зображення облич
людей у різному емоційному стані. Знадобиться два набори карток — один цілий,
другий — нарізаний.
Вихователь пропонує дітям набір
шаблонів, вони розпізнають настрій (емоції), даючи найменування кожній
піктограмі (визначають, яка людина: весела чи смутна, сердита чи добра,
щаслива або збентежена). Потім пропонує інший такий самий набір, тільки
розрізані шаблони перемішуються між собою. Вихователь пропонує дітям допомогти
людям, знайти й зібрати їхні фотографії.
2. Після визначення настрою кожної
піктограми діти об'єднуються у пари. Кожен учасник має свій набір піктограм.
Один учасник бере піктограму і, не показуючи її другому, називає настрій, який
на ній зображено. Другий повинен знайти картинку, задуману його партнером.
Після цього дві обрані картинки порівнюються. Якщо картки не збігаються, то
вихователь може попросити дітей пояснити, чому вони обрали ту чи іншу
піктограму для визначення настрою.
МІМІЧНА ГІМНАСТИКА
Мета: вивчати міміку обличчя і
пов'язаний із ним емоційний стан людини; тренувати виразну міміку.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям
виконати низку вправ для мімічних м'язів обличчя. Наморщити лоба, підняти брови
(подив). Розслабитися. Зберегти лоба гладеньким протягом однієї хвилини. Звести
брови, насупитися (сердитий). Розслабитися. Повністю розслабити брови,
«закотити» очі («а мені все одно» — байдужість). Розширити очі, рот відкритий,
руки стиснуті у кулаки, усе тіло напружене (страх, жах).
Розслабитися. Розслабити ніздрі,
зморщити носа (бридко, ніби вдихнув неприємний запах). Розслабитися. Стиснути
губи, примружити очі (презирливість). Розслабитися. Усміхнутися, підморгнути.
ЧАРІВНИЙ МІШОК
Мета: учити усвідомлювати свій
емоційний стан і звільнитися від негативних емоцій.
ХІД ГРИ
Перед цією грою вихователеві
необхідно обговорити з дитиною, який вона має настрій, що відчуває, можливо,
вона ображена на когось тощо. Потім вихователь пропонує дітям скласти у
«чарівний» мішок усі негативні емоції: злість, образу, сум тощо. Цей мішок з
усім поганим, що в ньому є, викидається. Вихователь пропонує дітям самим
викинути його. Добре, якщо вихователь також «складе» до нього і власні
негативні емоції. Вихователеві можна використовувати ще один «чарівний» мішок,
з якого дитина може взяти собі ті позитивні емоції, які вона бажає.
МАЛЮЄМО ЕМОЦІЇ ПАЛЬЦЯМИ
Мета: учитися передавати свій
емоційний стан.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям
намалювати свої емоції пальцями. Для цього необхідно використати скляночки з
гуашевою фарбою. Можна намалювати свій настрій за допомогою пальців.
У цьому випадку не важливо, чи
буде сюжетним малюнок. Можливо, дитина просто намалює якісь плями. Вихователь
надає дітям можливість спробувати самовиразитися, відтворити свої емоції на
аркуші паперу.
МУЗИКА ЕМОЦІЙ
Мета: розвивати розуміння
передачі емоційного стану, образного мислення.
ХІД ГРИ
Прослухавши музичний уривок, діти
описують настрій музики за шкалою:
весела — сумна; задоволена —
сердита;
смілива — боягузлива; святкова —
буденна;
задушевна — відчужена; бадьора —
утомлена;
спокійна — схвильована; повільна
— швидка;
тепла — холодна; ясна — похмура.
МАЛЮЄМО НАСТРІЙ МУЗИКИ
Мета: формувати вміння
висловлювати свої почуття, враження через колір, малюнок.
ХІД ГРИ
Після прослуховування й
обговорення характеру і настрою музики вихователь пропонує дітям намалювати
її. Перед малюванням обумовлюється, яка фарба (колір) відповідає якому настрою.
СПОСОБИ ПОШИРЕННЯ НАСТРОЮ
Вихователь обговорює із дітьми,
як можна поліпшити собі настрій. Пропонує придумати якомога більше таких
способів (усміхнутися собі в дзеркалі, спробувати розсміятися, згадати про
щось хороше, зробити добру справу іншому, намалювати собі картинку тощо).
Вихователеві необхідно провести з
дітьми невелику бесіду про те, які вони знають емоційні настрої. Діти повинні
пригадати ситуації, у яких вони відчували ту чи іншу емоцію, чим був
спричинений такий стан, що вони при цьому відчували. Вихователеві можна обговорити
зовнішні прояви кожного емоційного стану.
Вихователь. Як ви розумієте
слова: «емоції», «почуття»? Коли вони виникають?
ХТО Я?
Мета: давати дітям можливість
поглянути на себе ніби з різних боків; розширювати уявлення про себе.
ХІД ГРИ
Діти по черзі намагаються назвати
якомога більше відповідей на запитання «Хто я?» З метою опису себе вони
використовують характеристики, риси, інтереси й почуття, і кожне речення
починається із займенника «Я». Наприклад: «Я — дівчинка», «Я — людина, яка
займається спортом», «Я — хороша людина» тощо.
Вихователь стежить за тим, щоб
діти не повторювали те, про що говорили попередні діти, а описували саме себе.
СКЛАДИ ОПОВІДАННЯ
Вихователь пропонує дітям скласти
оповідання на тему, яку може запропонувати вихователь, або на тему, яку дитина
обере сама.
Орієнтовні теми:
• «Я люблю, коли...»
• «Мене турбує...»
• «Коли я злий...»
• «Коли мені погано...»
• « Коли мене ображають...»
• «Чого я не можу...»
• «Я боюся...».
Важливо, щоб дитина давала не
лаконічну, а повну, розгорнуту відповідь. Потім ці оповідання можна програти,
причому, у головній ролі має бути сам оповідач. Разом із дітьми вихователеві
можна придумати шляхи виходу з цих ситуацій і також програти їх.
СКЛАДИ ОПОВІДАННЯ
Мета: розвивати концентрацію
уваги; сприяти зверненню уваги на себе, на свої відчуття.
ХІД ГРИ
Вихователь. Давайте сядемо
зручніше, розслабимося і заплющимо очі. Послухаємо, що відбувається навколо і
всередині тебе. Уважно прислухайтеся до своїх відчуттів... Що ви зараз відчуваєте,
чого хочете? Що ви почули?
Діти діляться своїми враженнями.
ЗООПАРК
Діти перетворюються на тих
тварин, кого забажають самі. Спочатку всі сидять за стільцями («у клітках»).
Кожна дитина зображує свою тварину, решта дітей відгадують, кого вона
зображує. Після того, як усіх «упізнали», «дверцята кліток відчиняються»,
«звірі» виходять на свободу: стрибають, бігають, кричать, «гарчать».
КРАЇНА ПЛЯМ
Ця вправа може бути як
індивідуальною, так і груповою. Перед дітьми вихователь кладе великий аркуш
паперу, на якому вони повинні намалювати різнокольорові плями будь-якого
розміру і форми. Потім вихователь пропонує дітям спробувати роздивитися в
плямах якусь картинку, вигадати казку про побачене.
МАЛЮЄМО СЕБЕ
Мета: учити усвідомлювати себе як
індивідуальність; учити усвідомлювати різні сторони свого характеру.
ХІД ГРИ
Вихователь дитині пропонує
кольоровими олівцями намалювати себе зараз і в минулому. Обговорює із нею деталі
малюнка, чим вони різняться. Запитує дитину, що їй подобається і не подобається
в собі.
Це корисно для визначення того,
що змінилося в дитині порівняно з минулим, і що ще хотілося б змінити.
КРАЇНА X (колективний малюнок)
Мета: давати можливість кожній
дитині взяти участь у спільній діяльності; побачити, яке місце займає дитина у
групі; допомогти закріпити наочно ті знання, які дитина здобуває у школі на
заняттях або в дитячому садку.
ХІД ГРИ
Ця вправа передбачає спільне
малювання дітей на великому аркуші паперу. Вихователь пропонує дітям разом
вигадати свою країну, дати їй назву і намалювати. Кожна дитина малює на
спільній картині те, що хоче. Вихователь також може брати участь у спільному
малюванні.
КОГО МИ НАЗИВАЄМО ДОБРИМ (ЧЕСНИМ, УВІЧЛИВИМ ТОЩО)
Вихователь із дітьми обговорює
деякі людські якості, що сприяють ефективному спілкуванню. Разом із дітьми
виробляє правила того, як розвинути у собі ці якості.
1. Доброта. Правила доброти:
• допомагати слабким, маленьким,
хворим, старим, тим, хто потрапив у біду;
• пробачити помилки іншим;
• не бути жадібним;
• не заздрити;
• жаліти інших.
2. Чесність.
Вихователь обговорює з дітьми
такі теми: «Чи важко бути чесним?», «Як дотримати свого слова?» тощо. Правила
чесності:
• сказав — зроби;
• невпевнений — не обіцяй;
• помилився — визнай;
• забув — попроси пробачення;
• говори те, що думаєш;
• не можеш сказати правду —
поясни, чому;
• не видавай чужу таємницю.
3. Увічливість. Правила
ввічливості:
• увічливість — уміння поводитися
так, щоб іншим було приємно з тобою;
• будь завжди привітний: вітайся
під час зустрічі, дякуй за допомогу, ідучи - попрощайся;
• не примушуй за тебе
хвилюватися; ідеш — скажи, куди йдеш, о котрій годині повернешся;
• не капризуй, не вередуй. Твоє
капризування може зіпсувати настрій іншим.
Зміст бесід вихователь може
закріплювати в сюжетно-рольових іграх («Школа», «Дочки-матері», «Лікарня»
тощо). Вихователь обговорює, які складнощі виникали під час ігор, із порушенням
яких правил вони були пов'язані.
ПОВОДИР
Мета: розвивати почуття відповідальності
за іншу людину, довіри одне до одного.
ХІД ГРИ
Вправа виконується у парах.
Спочатку ведучий водить веденого з пов'язкою на очах, керуючи ним і
відповідаючи за його безпеку. Потім діти міняються ролями.
ПРОГРАВАННЯ СИТУАЦІЙ
Мета: сприяти розвитку
згуртованості групи, організації спільних дій; розвивати почуття спільності та
сприяти встановленню у групі атмосфери довіри і безпеки; формувати уважне та
дбайливе ставлення одне до одного.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям
розіграти різні ситуації. Це можуть бути ситуації з реального життя, наприклад,
конфлікт, що виник у грі, або запропоновані вихователем ситуації, але також
наближені до реальних, наприклад:
• «Ти посварився з другом, а
тепер хочеш помиритися»;
• «Ти приніс до дитячого садка апельсин,
а твій, друг сьогодні не має нічого смачненького»;
• «Ти завітав-на дитяче свято, де
нікого не знаєш. Познайомся з дітьми» тощо.
Вихователеві слід відзначити, що
діти самі формулюють ті правила, що допоможуть їм ефективно спілкуватися
(дружби, ввічливості тощо). Поступово під час рольових ігор вихователеві можна
розпочати використовувати такі прийоми:
• створення обстановки, що
відповідає грі;
• обмін ролями (діти під час гри
обмінюються ролями, що дає можливість пристати на думку іншого, відчути його
переживання);
• «дзеркало» (після гри діти
намагаються якомога точніше зобразити позу, звички, типові вирази обличчя тієї
чи іншої дитини).
У грі вихователеві необхідно
звернути увагу на взаємодію дітей, а також на можливі причини виникнення тих чи
інших проявів.
МІСТОК
Мета: тренувати взаєморозуміння
дітей.
ХІД ГРИ
Вихователь проводить на підлозі
дві паралельні лінії на відстані ЗО см одна від одної. Це «міст», під ним внизу
— швидка «гірська річка».
Назустріч одна одній на міст
ступають по одній дитини. Не говорячи, їм необхідно порозумітися, розійтися і,
не наступивши при цьому на лінію, пройти кожному у своєму напрямку. Наступити
на лінію — означає зірватися вниз.
Діти грають парами зі зміною
партнерів.
Вихователь. З ким у грі ви
почувалися надійно та впевнено? У грі яскраво виявляється спрямованість
взаємин. Високо цінується бажання та уміння допомагати іншим.
ЖЕСТОВИЙ ГОМЕОСТАТ
Примітка. Гомеостат — у
психології — експериментальний апарат, що дає можливість зберігати рівновагу
певних показників в умовах групового виконання завдання.
За командою вихователя діти
одночасно показують будь-яку кількість пальців.
Слід спробувати показати однакову
кількість пальців, використавши якнайменше спроб. Не підказувати — тільки
уважність і спостережливість!
ПОКАЖИ ПОЧУТТЯ
Вихователь. Вам відомо, що рух
м'язів обличчя, що передають внутрішній стан, називається мімікою. Міміка —
важливий елемент спілкування.
Зараз кожен отримає завдання
зобразити мімікою дві емоції:
• гнів, злість;
• здивування, біль;
• страх, утомленість;
• радість, спокій...
1. Першу із зазначених емоцій ви
демонструєте усім для відгадування.
Чи легко порозумітися без слів?
2. Об'єднаємося у пари і станемо
«дзеркалом», зображуючи другові задану емоцію.
Обговоримо наші труднощі.
ВІТЕР ДМЕ НА...
Зі словами «Вітер дме на... »
вихователь починає гру. Для того щоб учасники гри більше довідалися про інших,
запитання можуть бути такими:
• «Вітер дме на того, у кого
світле волосся» (усі світловолосі збираються в одну купку);
• «...у кого є сестра»;
• «...хто любить тварин»;
• «... хто багато плаче » тощо.
ЗНАЙДИ ДРУГА
Вправа виконується серед дітей.
Одній половині дітей вихователь зав'язує очі, даючи можливість походити
приміщенням і пропонуючи знайти та впізнати решту. Дитину можна впізнати, обмацуючи
волосся, одяг, руки. Потім, коли друга знайдено, гравці міняються ролями.
РУКАВИЧКИ
Для гри потрібні вирізані з
паперу рукавички, кількість пар дорівнює кількості пар учасників гри.
Вихователь розкидає рукавички з однаковим орнаментом (але не розфарбованим) по
приміщенню. Діти ходять залою. Відшукують свою «пару», відходять у куточок і
за допомогою трьох різнокольорових олівців намагаються якнайшвидше однаково
розфарбувати рукавички.
Примітка. Вихователь спостерігає,
як організується спільна робота пари, як діляться олівці, як діти при цьому
домовляються.
СКЛАДЕМО ІСТОРІЮ
Вихователь. Жили собі...
Наступний учасник продовжує, і
так далі по колу. Коли черга знову доходить до вихователя, він коментує сюжет
історії, робить його осмисленим, гра триває.
ДРАКОН
Гравці утворюють лінію,
тримаючись за плечі. Перший учасник — «голова», останній — «хвіст дракона».
«Голова» повинна дотягтися до «хвоста» і торкнутися його. «Тіло дракона»
суцільне. Щойно «голова» схопила «хвіст», вона стає «хвостом». Гра триває, доки
кожен учасник не побуває у двох ролях.
ДРУЖБА ПОЧИНАЄТЬСЯ З УСМІШКИ...
Ті діти, які сидять у колі,
беруться за руки, дивляться сусідові у вічі, мовчки дарують йому по черзі добру
усмішку.
ДОБРА ТВАРИНА
Учасники гри утворюють коло і
беруться за руки. Ведучий тихим голосом говорить: «Ми — одна велика добра
тварина. Давайте послухаємо, як вона дихає!» Діти прислухаються до свого
подиху, подиху сусідів.
«А тепер подихаємо разом!» Вдих —
усі роблять крок уперед. Видих — усі роблять крок "назад. Вдих — усі
роблять 2 кроки вперед, видих — усі роблять 2 кроки назад.
«Так не тільки дихає тварина, так
само чітко і рівно б'ється ЇГ велике добре серце». Стукіт — крок уперед, стукіт
— крок назад тощо.
КОМПЛІМЕНТИ
Сидячи в колі, діти беруться за
руки. Дивлячись в очі сусідові, кожній дитині необхідно сказати йому кілька
добрих слів, за щось похвалити. Сусід киває головою і додає: «Спасибі, мені
дуже приємно!» Потім він дарує комплімент своєму сусідові, гра проводиться по
колу.
ПОПЕРЕДЖЕННЯ
Деякі діти не можуть сказати
комплімент, вихователеві необхідно їм допомогти. Можна замість похвали просто
сказати «смачне», «солодке», «молочне» слово.
Якщо дитині складно зробити
комплімент, вихователь не чекає, коли її сусід засумує, говорить комплімент
сам.
НА ЩО СХОЖИЙ НАСТРІЙ?
Учасники гри по черзі говорять,
на яку пору року, природне явище, погоду схожий їхній сьогоднішній настрій.
Почати порівняння краще вихователеві: «Мій настрій схожий на білу пухнасту
хмарину в спокійному блакитному небі, а твій?»
Вправа проводиться по колу.
Вихователь узагальнює — який сьогодні настрій у всієї групи: смутний, веселий,
смішний, злий тощо. Інтерпретуючи відповіді дітей, він ураховує, що погана погода,
холод, дощ, похмуре небо, агресивні елементи свідчать про емоційне неблагополуччя.
НАМАЛЮЙ СВІЙ СТРАХ, ПОДОЛАЙ ЙОГО
До проведення вправи вихователеві
бажано поговорити з дітьми. Вихователь. Чого ви боїтеся, коли вам буває
страшно? Чи було таке, коли ви сильно злякалися?
Потім він пропонує дітям
намалювати те, чого вони бояться. Необхідно взяти великий аркуш паперу, олівці
або фарби. Після малювання ще раз запитує, чого саме дитина боїться. Потім
вихователь бере ножиці, просить дітей розрізати «страх» на дрібні шматочки, а
дрібні — ще на дрібніші.
Коли «страх» розсипається на
дрібні шматочки, вихователь показує дітям, що тепер його зібрати неможливо.
Він загортає ці дрібні шматочки у великий папір, підходить до смітника і
викидає туди, потім із дитиною викидає все сміття — воно не потрібно, його
відвезуть, спалять, а разом зі сміттям спалять і «страх», і більш його ніколи
не буде.
Примітка. Вихователеві доцільно
повторити вправу через 1-2 тижні. Він спостерігає, що змінилося в зображенні
«страху» (колір, сюжет, композиція), і проводить цю вправу до тих пір, поки не
побачить здивований вираз обличчя дитини у відповідь на прохання: «Намалюй
свій страх».
ТРЕНУЄМО ЕМОЦІЇ
Вихователь просить дитину...
1. Насупитися, як:
• осіння хмара;
• розсерджена людина;
• зла чарівниця.
2. Усміхнутися, як:
• кіт на сонці;
• саме сонце;
• Буратіно;
• хитра лисиця;
• радісна дитина;
• ніби побачила чудо.
3. Сердитися, як:
• дитина, у якої забрали
морозиво;
• двоє баранів на мосту;
• людина, яку вдарили.
4. Злякатися, як:
• дитина, яка загубилася в лісі;
• заєць, який побачив вовка;
« кошеня, на якого гавкає собака.
5. Зобразити утому, як:
• батько після роботи;
• людина, яка підняла важкий
вантаж; « мураха, яка притягла велику муху.
6. Зобразити відпочинок, як:
• турист, який зняв важкий
рюкзак;
• дитина, яка багато попрацювала,
але допомогла мамі;
• як утомлений воїн після
перемоги.
ЯК ТИ СЬОГОДНІ ПОЧУВАЄШСЯ?
Вихователь пропонує дітям картки
із зображенням різних відтінків настроїв. Вона має обрати ту, яка найбільше
схожа на її настрій, на настрій мами, батька, друга, кішки тощо.
КЛАСИФІКАЦІЯ ПОЧУТТІВ
Діти розглядають ті самі картки й
розкладають їх за ознаками:
• які подобаються;
• які не подобаються.
Потім їм необхідно назвати
емоції, що зображені на картках, а вихователеві запитати, чому вона їх розклала
таким чином.
РОМАШКА
5-6 стільців у центрі. 5-6
стільців у зовнішньому колі — «пелюстки». Учасники розсаджуються по стільцях.
Завдання:
• подивитися одне одному в очі;
• учасники говорять одне одному
про те, що вони бачать в інших (одяг, зачіску, усмішку);
• учасники попарно визначають, що
між ними спільного;
• визначити, чим учасники
відрізняються одне від одного: інтересами, характером, поведінкою тощо.
ПЕРЕДАЧА ПОЧУТТІВ
Діти стають у шеренгу, перший
гравець повертається до другого і передає йому мімікою почуття (радість, гнів,
сум, подив), другий має передати наступному це саме почуття. В останнього
вихователь запитує, яке почуття він отримав, і порівнює із тим, яке почуття
було передано спочатку, і як кожний розумів отримане ним почуття.
СПІЛКУВАННЯ БЕЗ СЛІВ (невербальне спілкування)
Вправа виконується мовчки.
Учасники утворюють два кола, повернувшись обличчям одне до одного. Зовнішнє і
внутрішнє коло рухаються в протилежні боки. Ті, хто опинилися навпроти одне одного,
утворюють пару, вихователь просить їх:
• заплющити очі та привітатися за
допомогою рук;
• розплющити очі та рухатися
далі.
Знову за командою утворюються
пари, які отримують завдання:
• покласти руки на плечі одне
одному, подивіться протягом хвилини в очі партнерові, посміхнутися, відпустити
руки і починати рухатися далі;
• зупинитися, помірятися руками;
• висловити підтримку за
допомогою рук; « попрощатися.
Після вправи учасники обмінюються
почуттями.
МОЇ СИЛЬНІ СТОРОНИ
Діти утворюють коло. Кожна дитина
повинна розповісти про свої сильні сторони, про те, що вона любить, цінує в
собі, про те, що дає їй почуття внутрішньої впевненості та довіри до себе.
Вихователеві важливо, щоб дитина не применшувала своїх переваг, не критикувала
себе, не говорила про свої помилки і недоліки (ця вправа спрямована на уміння
позитивно мислити про себе і чітко викладати свої думки).
ДОЛОНЯ В ДОЛОНЮ
Діти притискають долоньки й у
такий спосіб рухаються кімнатою, у якій можна встановити різні перешкоди, які
дитина має подолати. Це можуть бути стілець або стіл. У грі можуть брати
участь пари: вихователь — дитина.
НЕІСНУЮЧА ТВАРИНА
Дитина вигадує тварину, якої
насправді не існує. Потім вона має зобразити тварину, пройти, як ця тварина.
Зображення відбувається під музику. Решта дітей відгадують, яка це тварина:
весела чи сумна, добра чи зла тощо.
СЛІПИЙ І ПОВОДИР
Мета: сприяти розвитку довіри.
ХІД ГРИ
Вправа проводиться в парах. Один
з учасників — «сліпий», другий — його «поводир», кожен має провести «сліпого»
через різні перешкоди, що створені заздалегідь (меблі* столи, стільці, також
перешкодою можуть бути інші люди). У «сліпого» зав'язані очі. «Поводир» має
провести його таким чином, щоб той не спіткнувся, не впав, не забився. Після
гри вихователеві необхідно обговорити її: як діти почувалися, виконуючи ролі
«сліпого» і «поводиря», чи було їм затишно у цих ролях.
Вправи на розслаблення
ПОЗА СПОКОЮ
Сісти ближче до краю стільця,
спертися на спинку, руки вільно покласти на коліна, ноги злегка розставити.
Вихователеві необхідно вимовляти формулу загального спокою повільно, тихим
голосом, із тривалими паузами.
Всі уміють танцювати,
І стрибати, й малювати,
Та не всі іще уміють
Розслаблятись, спочивать.
Є у нас такая гра —
Дуже легка і проста,
Уповільнюється рух,
І зникає все навкруг...
І стає нам зрозумілим,
Що розслаблення нам миле!
КУЛАЧКИ
Вихователь. Стисніть міцно пальці
в кулаки. Руки лежать на колінах. Стисніть кулаки ще міцніше, щоб кісточки
побіліли. Он як напружилися руки! Значне напруження. Нам неприємно так сидіти!
Руки втомилися. Розслабили руки. Відпочиваємо. Кисті рук потеплішали. Стало
легко й приємно. Слухаємо і робимо, як я. Спокійно! Вдих — видих!
(Ця і кожна наступна вправа
повторюються тричі.)
Руки на колінах,
Кулачки стиснуті,
Міцно, з напруженням
Пальці притиснуті. (Стиснути
пальці.)
Пальчики сильніш стискаєм —
Відпускаєм, розтискаєм. (Легко припідняти та опустити
розслаблену кисть.)
ОЛЕНІ
Вихователь. Уявімо собі, що ми — «олені». Піднести руки над головою,
схрестити їх, широко розчепіривши пальці. Ось які роги у «оленя» Напружте руки.
Вони стали твердими! Нам важко й незручно так тримати руки. Напруженість
неприємна. Швидко опустіть руки на коліна. Розслабили руки. Спокійно. Вдих — видих!
Вправи, що спрямовані на
розслаблення м'язів ніг Перед початком роботи з цими вправами діти повинні
засвоїти вправи, що спрямовані на розслаблення м'язів рук. Добре, якщо кожна
дитина повторить ці вправи. Повторення може бути завершене віршами.
Руки не напружені,
А розслаблені.
Наші руки так стараються,
Хай і ноги розслабляються!
Немає коментарів:
Дописати коментар