пʼятниця, 7 жовтня 2022 р.

 

ПСИХОЛОГІЧНІ ІГРИ

 

«ЗНАЙДИ ПАРУ»

 

Тривалість: (20 хвилин)

Мета:розвиток прогностичних можливостей та інтуїції; формування у членів групи установки на взаєморозуміння.

Обладнання: аркуші паперу з іменами героїв казок, та літературних персонажів.

Хід проведення: Кожному учасникові за допомогою булавки кріпиться на спину аркуш паперу. На аркуші ім’я казкового героя чи літературного персонажу, що має свою пару. Наприклад, крокодил Гена та Чебурашка, Ільф та Петров тощо. Кожен повинен відшукати свою «другу половинку», опитуючи групу. При цьому забороняється задавати прямі питання типу «Що написано у мене на аркуші?». Відповідати на питання можна тільки словами «так» чи «ні». Учасники розходяться по кімнаті і спілкуються один з одним.

Запитання для обговорення: Чи легко було знайти пару? Яку стратегію ви використовували, щоб досягти необхідного результату?

 

«ЗАГАЛЬНИЙ РАХУНОК»

 

Тривалість: 5 хвилин.

Мета: розминка, формування уміння розуміти і відчувати інших людей.

Хід проведення:

Учасники сідають у коло. Ведучий називає цифру від 1 до 10. Учасники, не домовляючись між собою, повинні встати, кількість людей, які встали повинна співпадати із названою цифрою.

Запитання для обговорення:

      Чи намагалися ви відчути, яке число покажуть інші учасники? Чим ви керувалися, показуючи те чи інше число?

 

 

 

«ПРИВИДИ»

 

Тривалість: 25 хвилин.

Мета: формування розуміння впливу наших думок та очікувань на наші дії та поведінку; формування уміння висловлювати свої думки.

Хід проведення:

Зачитується текст:

«Якось по пустелі блукав чоловік. Він вже помирав від спраги та голоду. В певний момент він подумав: «Якби добре було натрапити на оазис». І в ту саму хвилину він побачив в декількох кроках оазис. Він сів у тіні дерев, рятуючись від спеки та сонця, і задумався, що було б чудово щось поїсти. В одну мить перед ним з’явився стіл, наповнений різною привабливою їжею. Чоловік наївся від пуза і захотів випити. Перед ним з’явився келих наповнений червоним вином. Ковтнувши вина, він почав розмірковувати, хто ж це все для нього робить, і в голові з’явилася думка, що в оазисі живуть привиди. У ту ж мить, над ним і справді закружляли привиди. Він злякався і почав кричати: «А якщо вони мене з’їдять?». Привиди налетіли на чоловіка і, за мить від нього залишилися лише чоботи».

Ми повинні бути розважливими з нашими бажаннями. Людина сама створює своє життя і тільки від неї залежить, чи побачимо ми своїх привидів, та чи будуть вони небезпечними для оточуючих нас людей.

Запитання для обговорення:

Чи згодні ви з тим, що наші очікування та думки впливають на нашу поведінку?

Яким чином здійснюється такий вплив?

Чи можемо ми своїми думками та ставленням вплинути на іншу людину? Яким чином?

 

«МОЛЕКУЛИ»

Тривалість: 10 хвилин

Мета: розминка, підготовка до роботи.

Хід проведення: Учасники розходяться по кімнаті. Ведучий називає цифру від 1 до 9. Учасники повинні швидко зорієнтуватися і створити групу, в яку входить стільки ж учасників. Учасники, які не увійшли до груп, вибувають. Так, з часом, ведучий доходить до 3 учасників і називає цифру 2. Члени групи, які створили пару, виграють. Слід контролювати емоції та поведінку учасників під час гри.

Запитання для обговорення:

Чи намагалися ви продумати певну стратегію гри?

Як ви вирішували, з ким утворити групу?

 

«САМУРАЇ»

Тривалість: 15 хвилин

Мета: розминка, підготовка до роботи

Хід проведення: Учасники діляться на 2 групи. Завдання кожній з команд обрати і зіграти по команді ведучого роль принцеси, самурая або дракона. Команди роблять це одночасно одна перед іншою. Якщо команда №1 зобразила принцесу, а команда №2 – дракона – перемагає команда №2. Якщо №1 зобразили самурая, а №2 – дракона – перемагає №1. І якщо команда №1 зобразила принцесу, а команда №2 зобразила самурая – перемагає команда №1. Гра продовжується до 3 балів. Одна перемога – один бал. Зіграти роль одного з героїв повинна вся команда. При тому перед грою можна домовитись як саме учасники будуть грати ту чи іншу роль.

Запитання для обговорення:

Чи намагалися ви продумати певну стратегію гри?

Як ви вирішували, яку роль обрати того чи іншого разу?

 

«БЕЗ МАСКИ»

Тривалість: 20 хвилин

Мета: зняття емоційної і поведінкової закріпаченості; формування щирих висловів для аналізу змісту «Я».

Обладнання: картки з незакінченими висловами.

Хід проведення:

Кожному з учасників надається картка з написаною фразою, яка незакінчена. Без усякої підготовки він повинен продовжити і закінчити фразу. Вислів повинен бути щирим. Якщо інші члени групи відчують фальш, учасникові доведеться брати ще одну картку.

Приблизний зміст карток:

«Особливо мені подобається, коли люди, які оточують мене...»

«Чого мені іноді хочеться по-справжньому, то це...»

 «Іноді люди не розуміють мене, тому що я...»

«Вірю, що я...»

«Мені буває соромно, коли я...»

«Особливо мене дратує, що я...» тощо

Запитання для обговорення:

Чи складно було продовжувати речення? З чим це пов’язане? Чи хотілося б вам доповнити якесь з речень інших учасників? Чи були ви повністю щирими у своїх доповненнях?

 

«НАЛІТ ОРДИ НА ВІДЧУЖЕНИХ»

Тривалість: 20 хвилин

Мета: розкріпачення, вміння робити нестандартні вчинки, аналіз почуттів при незвичайних вчинках.

Хід проведення:

Група ділиться на 2 команди – одна – орда, інша – відчужені. Задача відчужених – погрузитися у себе, відсторонитися від будь-яких зовнішніх впливів. За сигналом ведучого на них налітає орда. Їхня задача – розморозити відчужених, викликати у них будь-які душевні реакції.

В орди є тільки два обмеження – не можна торкатися відчужених і не можна кричати їм на вухо. Всі інші провокації можливі. Якщо людина моргнула – це нормально, ця реакція є фізіологічною, але не душевною.

Що стосується відчужених – вони не мають права ховати очі. Вони повинні дивитися прямо, так, щоб будь-хто опинився у полі їхнього зору.

Слова ведучого: «Тож. Зовнішнє коло – поки тиша, готуйтеся до штурму, внутрішнє – розслабтеся. П’ять – ви занурюєтесь в середину себе, чотири – знайдіть який-небудь образ чи ситуацію, куди ви можете зануритись душею повністю, три – ви повністю там, ви не сприймаєте нічого навколо себе, два – ви глибоко в середині себе. Один – орда, уперед».

Дається 2 хвилини. Підрахунок скільки розморозилося одразу, скільки потім. Скільки залишилося стійких. Зміна команд.

Запитання для обговорення:

Чи легко було досягти бажаного результату?

Що відчували, коли грали роль відчужених?

Яка роль давалася легше? Чому?

 

«СОЦІОМЕТРІЯ»

Тривалість: 10 хвилин

Мета: розминка, продовження формування згуртованості групи.

Хід проведення:

Учасники вільно пересуваються по кімнаті. Ведучий дає завдання: «Знайдіть один одного ті, у кого однаковий колір очей» (варіанти: «Ті, у кого день народження влітку», «Ті, у чиєму імені 5 літер» тощо).

Можливі інші варіанти, коли учасники об’єднуються у групи за місцем проживання, знаком зодіаку, улюбленим кольором і т.д.

Запитання для обговорення: Чи легко було досягти бажаного результату?

 

«ЄДНІСТЬ»

Тривалість: 10 хвилин.

Мета: робота над інтелектуальною єдністю на прогностичному рівні; формування емоційно-вольової єдності групи.

Хід проведення:

Учасники сидять у колі. Кожен стискає руку у кулак, і за командою ведучого усі «викидають» пальці. Група повинна прагнути до того, щоб всі учасники незалежно один від одного, обрали одне й те саме число.

Учасникам забороняється перемовлятися. Гра продовжується до тих пір, поки група не досягне своєї мети.

Запитання для обговорення:

Чи намагалися ви розробити певну стратегію або відчути інших  учасників?

Чому виникали проблеми при досягненні результату?

Як ви вирішували, яку кількість пальців показати?

 

«ЗА ПЛЕЧИМА»

Тривалість: 40 хвилин.

Мета: спроби зрозуміти партнера, розвиток емпатії; вправа дає можливість ідентифікувати себе з партнером.

(З досвіду можемо сказати, що вправа є дуже дійовою, використовується для розв’язання певних проблем між партнерами. Хоча не радимо починати застосування даної вправи саме з проблем, які існують у групі, а також не використовувати на перших заняттях).

Гра дає можливість, по-перше, відчути чужу проблему, як свою власну, а, по-друге, учасник, який слухає про свою проблему може дізнатися про можливі шляхи вирішення, або (як ми казали, якщо ця проблема виникла між партнерами) неупереджено почути, що «відчуває він», від партнера. Це може допомогти у розв’язанні самої проблеми.

Хід проведення:

Учасники розбиваються на пари і впродовж 5 хвилин обговорюють по одній проблемі від кожного партнера. Після чого один з партнерів стає за плечима іншого і намагається на час вправи ідентифікувати себе з ним. Вправа починається з прохання ведучого розповісти про свою проблему (нагадуємо, що людина, яка стоїть за плечима і розповідає, говорить від імені свого партнера, який в свою чергу мовчить). Після того, як учасник розповів про проблему, інші члени групи починають задавати різні питання, які стосуються цієї проблеми.

Учасник намагається серйозно відчути партнера і давати відповіді наче ця проблема належить йому самому.

 Запитання для обговорення:

Чи легко було ідентифікувати себе з партнером?

Чи завжди ви чітко могли відповісти на питання від імені партнера?

Як відчували себе, коли не могли ні чого сказати, тільки слухати, що за вас каже ваш партнер?

Чи вдалося досягти позитивних результатів у вирішенні проблеми?

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар