понеділок, 4 вересня 2023 р.

 

«ІГРИ В УКРИТТІ»

Підвали та укриття  стали нашою другою домівкою. Нове покоління українців зростає під звуки сирен та вибухів, і завдання дорослих – хоч якось намагатися врятувати їхнє дитинство.

Головне для цього, звичайно, робить наша армія, а ми у своїх підвалах можемо і маємо не дати дитині боятися. Тому давайте не вести при дітях нескінченні розмови про продукти, ліки, бойові зведення. Краще згадаймо, що найкращий спосіб переключитися – це гратися.

У надзвичайній ситуації діти переживають стрес, страх і невизначеність. Вихователям потрібно продовжувати оточувати їхтурботою та спробувати переключити їхню увагу.

Найважливішою зміною у психічних процесах і психо­логічних особливостях дитини на етапі, що зумовлює про­відна діяльність дошкільника, є гра, у якій виникають і диференціюються нові види діяльності.

Гра - вид діяльності, який полягає у відтворенні дітьми дій дорос­лих і відносин між ними, спрямований на пізнання навколишньої діяльності.

У процесі гри у дитини з'являється потреба активно впливати на речі, предмети, що її оточують. Вона розвиває та формує інтелектуальні, емоційні, вольові якості особистості.

Нам важливо пам’ятати, що аудіальний канал сприйняття під час гулу сирен особливо навантажений – треба його “зайняти”. А під час стресу ігри дітей можуть стати “регресивними” – старші можуть знову грати в ігри малюків.

1.              Співати гуртом.

2.              Кричати кричалки проти утіпутіна та російської армії.

3.              Слухати аудіоказки та музику.

4.              Узяти із собою музичні інструменти, влаштувати для всіх концерт.

Музичні ігри дуже корисні для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Вони розвивають почуття ритму, артистичність та координацію рухів, допомагають розвинутися творчим здібностям, вчать жити із людьми і встановлювати з ними контакт.

ТІЛО

За допомогою ігор у дошкільнят закріплюються та вдосконалюються різноманітні вміння і навички з основних рухів (ходьби, бігу, стрибків, рівноваги); розвиваються такі важливі фізичні якості, як: швидкість, спритність, витривалість. Значний вплив мають рухливі ігри на виховання морально-вольових якостей.

1.              Пластилін (зараз ліпити може бути ефективніше, ніж малювати). Сьогодні діти ліпилиутіпутіну, танк, війська.       

3.              Нитки, щоби довкола себе “прокреслити” коло безпеки.

4.              Орігамі.

5.              Кінетичний пісок.

6.              Робити мотанки з хусточок та роздавати дітям в укритті.

7.              Вчитися жонглювати.

8.              Чарівні дотики – уявити, що тіло – музичний інструмент. Кожна частина тіла видає свій звук. Торкатися долонькою, а дитина співає, мукає, кукурікує та інше.

9.              Я – тварина. Показати жестом, позою, звуками тварину. Другий партнер із гри відгадує. (Образ тварини завжди “про життєвість”.)

10.          Видувати мильні бульбашки.

11.          Докричатися до Місяця. Уявити, що треба крикнути послання космонавтам чи інопланетянам. Можна кричати з різних кутів кімнати одне одному, можна спрямовувати звук далеко-далеко.

12.          Вдихнути хмару. Уявити, що вдихнули хмару й видихнути її зі звуком, можна з грозою і блискавкою (тупаючи ногами).

13.          Погода. Можна йти, можна стукати подушечками пальців (краще нігтями): спочатку сонечко й легкий вітер (йдемо – стукаємо повільно, м’яко й тихо), потім вітер міцнішає, починається дощ (йдемо швидше й тупотимо). Дощ посилюється – тупотимо сильніше, злива – стрибаємо, гроза-ураган – стрибаємо, дуємо і кричимо; вітер заспокоюється, дощ вщухає – поступово йдемо тихіше й повільніше. Закінчуємо “хорошою погодою”.

14.          Клац-клац. Клацати зубами, ніби від холоду, потім показувати зуби, як мавпочки, шкіритися й гарчати, як тигри. Після цього перетворитися на людей.

15.          Лети! Дмухати одне на одного, як на перо. Дозволити собі подути на вихователя, щоби “здути”  її з місця.

16.          Товкалки. “Відштовхнути повітряною хвилею” вихователя (партнера з гри), зробивши жест руками. Вихователь “відлітає” від дитини.

17.          Борці сумо. Засунути подушку під футболку і штовхатися, подушка пом’якшуватиме удар.

18.          Рвати папір, а потім зібрати з уривків колаж.

19.          Шкрябалки та дряпалки. Нігтями “прошкрябати” малюнок у тісті, у фользі, у крупі. У пакет, що закривається, залити фарбу, дитина подушечками пальців і нігтями продряпує візерунки.

20.          Боулінг. Збивати будь-які предмети (дозволити порушити порядок).

21.          Злий бобер. Придумати злу тварину й поводитися так, як, нам здається, вона може поводитися. Потім перетворитися на добру тварину. Потім – на людину.

22.          Випустити пазурі. Показати, як тигреня шипить і показує пазурі, коли хоче захиститися. Потім перетворитися на людину.

23.          У ціль. Зім’яти в руках папір і, як м’ячиком, потрапити в ціль.

24.          Кричати в “мішок для крику”. Або в склянку.

25.          Бодалки “так-ні”. Бодитися руками чи головою, говорячи за порядком “так” чи “ні”.

 

НАСТІЛЬНІ ІГРИ

Настільні ігри для дошкільнят сприяють збагаченню словникового запасу, швидкому засвоєнню нової інформації, а також тренують пам'ять. Це чудовий спосіб підготувати малюка до шкільних навантажень і реального життя.

1.              Шахи – шашки.

2.              Причому шашки збивати щиглями (нам потрібні “агресивні дії”).

3.              Будь-які настілки.

4.              Карти.

5.              Чим простіша (тупіша) гра, тим краще

6.              Розставляти доміношки та влаштовувати “ланцюгову реакцію”

МАЛЮВАТИ

Малювання розвиває у малюків дрібну моторику рук, а також сприяє швидкому засвоєнню різних кольорів та їх відтінків. Вони вчаться порівнювати предмети, тренують пам'ять, розширюють загальне сприйняття світу, розвивають пізнавальні процеси такі як увага, уява, покращується логічне мислення.

1.              Мандали, будиночки, веселки

2.              Мрію

3.              Найбезпечніше, захищене місце

4.              Те, що хочеться робити одразу після війни

5.              Розмальовки

6.              Ангелів

ІГРИ ЗІ СЛОВАМИ

Ігри з дітьми в слова - чудовий спосіб зблизитися з чадом і допомогти йому розвинути дикцію, мислення та логіку. Ці ігри допоможуть дитині розширити словниковий запас, розвинути грамотність, фонетичний слух, вивчити  звучання нових або складних слів, а також поєднати образ слова з його написанням.

Гра“Запитання”: один гравець ставить запитання – другий має відповісти на нього теє запитанням – гра йде доти, доки хтось скаже речення без запитання.

(Наприклад: Ти їв сьогодні? – А чому ти цікавишся? – Хіба це секретне запитання? Тощо.)

1.              Чотири слова (дітям від 5 років можна запропонувати і 3-4 слів). Обираємо 4 абсолютно не пов’язані між собою слова. Використовуючи їх, кожен складає невелику розповідь.

2.              Багато слів. Обираємо  слово. З його букв кожен складає та  багато маленьких. (Діти можуть спочатку бути в команді з дорослими, а потім вони швидко стають самостійними гравцями.)

3.              Навпаки.Для дітей старшої групи. Говорити слова навпаки, не записуючи їх. (Наприклад: мак – кам, ліс – сіл…)

4.              Виложити в різнобій  літери, з’єднати літери  в слова.

5.              Покажи слово. Один гравець загадує слово й показує його пантомімою.

6.              Я загадав. Розповісти про загадане слово, не називаючи його (наприклад: “Я загадав – білий, холодний, скрипить під ногами, тане…”)

7.              Гра “Індукція – дедукція”. Гравець загадує предмет. Інші мають його вгадати, ставлячи запитання, на які він може відповісти тільки “так” або “ні” (з дітьми дошкільного вікупочинають із загадування тварин та частин тіла).

8.              Остання літера. Кожен гравець каже слово, яке починається на останню літеру попереднього слова.

9.              Рима. Називаємо чотири (або два) випадкових слова, на які шукаємо риму або з якими вигадуємо чотиривірші.

10.          Звуки. Називаємо слова лише на заданий звук. (Шукаємо подібне. Називаємо два випадкові слова – чим вони можуть бути об’єднані?

11.          Чарівна мова. Для дітей, які навчаються розбивати слова на склади. Розмовляємо, перед кожним складом додаючи зайвий склад (жи, ма, хрю…).

12.          Нісенітниця. Говоримо початок речення, до якого потрібно вигадати абсолютно “нісенітне”, нереальне продовження.

13.          Казка. Складаємо казку – кожен каже по реченню.

14.          Асоціації. Один гравець називає слово, наступний – свою асоціацію на це слово (дітям можемо пояснити: перше, що спадає на думку, коли чуєш слово).

15.          Це слово вміє… Описуємо слово його “вміннями”.

16.          Картина. Називаємо слово, за порядком розповідаємо, яку “об’ємну” картину ми бачимо, коли вимовляємо це слово (наприклад, для одного гравця слово “чай” означає: сім’я сидить за столом і розмовляє, для іншого – чайну плантацію та збирачів чаю, для третього – стіл, накритий скатертиною, грає музика, для четвертого – людина сама стоїть біля вікна, насолоджуючись самотністю та чаєм.

17.          Антоніми. Називаємо слова й шукаємо до них антоніми.

18.          Слово, якого не існує. Вигадуємо слова, яких немає, і що вони могли б означати мовою інопланетян.

19.          Тарабарська мова. Говоримо одне з одним тарабарською мовою, намагаючись за інтонацією вгадати, про що кожен говорить.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар