Ігри та вправи для роботи з
тривожними дітьми
Гра-релаксація
«Водоспад світу»
Мета:
навчити розслабляти власне тіло.
Бажано, щоб дитина зручно сіла або лягла, розслабилася, кілька разів
глибоко вдихнула і спокійно видихнула. Далі її завдання максимально яскраво
уявити собі те, про що говоритиметься.
Інструкція: «Уяви собі, що ти стоїш біля
незвичайного водоспаду. У ньому немає води, а замість неї вниз ллється м‘яке
сонячне світло. підійди ближче до цього водоспаду, встань під його струмені.
Відчуй, як це чудове світло падає на твою голову. Від нього розслаблюються всі
м‘язи. Ось розслабленими стали лоб, рот, шия. Скрізь, де пройшов такий
світловий промінь, тіло спокійне, тепле і ніби світиться. Тепле світло стікає
до плечей, до рук – вони стали дуже податливі, м‘якими. Струмені світла стікають
по спині, і ти відчуваєш, як у ній зникає напруга. Водоспад змиває напругу із
твоїх грудей, живота. Тобі приємно відчувати, що ти спокійно і легко дихаєш.
Струмені світла рухаються по твоїх руках, ліктях, пальцях. Ніде не залишається
навіть краплі скутості. Світло тече і по ногах, ступнях, пальцях ніг…Тепер все
твоє тіло світиться теплим світлом. Воно розслаблене і м‘яке. Тобі легко
дихається. Ти відчуваєш, як твоє тіло скинуло напругу і наповнюється свіжими
силами. Побудь під цим водоспадом, поки я рахую до десяти, а потім ти відкриєш
очі бадьорий і задоволений.»
Примітка: можливо, ця вправа не відразу вийде у дитини повністю.
Не варто засмучуватися через це. Періодичні тренування не пройдуть дарма.
Гра «Портрет
відважної людини»
Мета: допомогти знайти свій ідеал
впевненості і зробити його більш реальним і досяжним.
Інструкція: попросіть дитину уявити
собі сміливу людину. Як вона виглядає? Як ходить? Як спілкується з іншими
людьми? Як знаходить вихід у складних ситуаціях? Коли картинка виникне у
фантазії, попросіть відобразити її на аркуші паперу. Обговоріть отриманий
малюнок. Нехай дитина дасть ім‘я намальованій сміливій людині. Далі попросіть
порухатися як рухається цей герой, як ходить, як можливо бігає або танцює. Далі
запитайте, чи є у цього героя тривоги або страхи? Швидше за все ви отримаєте
негативну відповідь – адже намальований дуже сміливий. Тоді задайте такі
питання, що мають навести, що не буває людей, які нічого не бояться. А смілива
людина – це та, яка може впоратися зі своєю тривогами та своїми страхами.. Щоб
дитина дійшла такого висновку їй можна задати такі питання: «А у Героя є
близькі? Хіба він не боїться, що з ними можуть відбутися якісь неприємності?
Якщо Герой – жива людина, то напевно він буває втомленим чи хворим. Чи може він
у ці хвилини бути таким же сміливим? Не сумнівається він, що зараз може не впоратися
з труднощами?»
Тобто наша задача в даній грі – максимально «олюднити» образ намальованого
сміливця, зробити його доступнішим для дитини. Тому крім питань про риси
характеру по типу хоробрості, можна цікавитися улюбленими стравами сміливого
героя, тим як він любить проводити свій час, з ким дружить і т.ін. Коли ви
відчуєте, що образ став реальнішим, можна запропонувати дитині несподіване для
нього запитання: «А чим ти схожий на цього сміливого героя?» У випадку
труднощів з відповіддю допоможіть і ви.
Примітка: Можна навіть запропонувати поговорити зі своїм героєм.
Говорити за обох повинна сама дитина з позицій двох стільчиків: сидячи на
своєму стільці, коли говорить за себе, і пересідаючи на порожній, коли повинна
відповідати за свого Героя.
Гра «Конкурс
впевненості»
Мета: розвиток впевненості.
Інструкція: запитайте у дитини, які
конкурси вона знає. Звичайно, їх безліч. Якщо докладете зусиль, то разом
згадаєте конкурс на кращий анекдот, спортивні досягнення, на найзагадковіший
фокус, найкраще музичне виконання і т.д. Крім них, у пам‘яті спливе конкурс
краси. Це помпезне свято з журі і навіть телеглядачами. Дівчата, які
претендують на титул «Міс Краса» повинні бути не тільки красиві, але й розумні,
впевнені у собі та інше. Взагалі, впевненість – важлива якість, що допомагає
перемогти в будь-якому змаганні, фізичному або інтелектуальному. Тому
запропонуйте влаштувати конкурс впевненості.
Запропонуйте дитині пофантазувати,
як би проходив цей конкурс? Які в ньому були б завдання? Кого б запросили до
журі?
Як має вести
себе людина, щоб вийти у фінал? Послухайте ці відповіді і спробуйте
проаналізувати, який образ впевнених дій склався в голові дитини.
Тепер розіграйте невеличкі епізоди,
які б могли показувати по телевізору. Наприклад, нехай дитина зобразить, як
виступала людина, яка першою залишила сцену, то є самий невпевнений учасник.
Побудьте провідним в цій грі і задавайте будь-які питання і завдання. А дитина
повинна постаратися так на них відповісти і так їх виконати, щоб створити
максимально яскравий образ. Наступна сценка має стати повною протилежністю. У
ній дитина повинна постаратися відповідати або діяти так, як це б робив Містер
або Міс Впевненість.
Примітка: Якщо у
дитини непогано виходить роль Міс (або Містера) Впевненість, то на цій
тріумфальній ноті можна закінчити гру, попросивши нову зірку сфотографуватися
напам‘ять і вручивши почесний приз. Якщо ж ви бачите, що учасник явно не дійшов
до фіналу, то обговоріть з дитиною, як веде себе впевнена людина, а ще краще
попросіть дитину «потримати камеру», а самі забирайтеся на сцену і продемонструйте
еталон впевненості. Як кажуть, краще один раз побачити, ніж сто разів почути!
Як
грати з тривожними дітьми:
Правило1: Ніколи не порівнюйте дитину з іншими, не наводьте їх у
приклад. Якщо хочете підкреслити динаміку в роботі дитини, то краще порівнювати
її успіхи з її ж результатами вчора, тиждень або місяць тому.
Правило2: Уникайте змагальних моментів в іграх. Нехай краще дитина
грається для власного задоволення і користі, а не з метою виграти. Також
небажано ставити тривожній дитині часові рамки виконання завдання або
підганяти.
Правило3: Вводьте дитину в нову гру обережно, даючи йому
можливість спокійно ознайомитись з нею, поспостерігати за зразком дій. Якщо ви
відчуваєте опір дитини, його небажання брати участь у грі, ні в якому разі не
наполягайте.
Немає коментарів:
Дописати коментар