вівторок, 8 жовтня 2024 р.

 «Особливості роботи з дитиною –дислектиком в умовах шкільного простору»

Останніми роками спостерігається значне зростання кількості учнів, яким важко дається читання. Таким дітям важко встановлювати зв’язок між звуками й відповідними літерами. Ці труднощі свідчать про наявність своєрідних розладів читання, які мають назву «дислексія».
          Дислексія
– часткове специфічне порушення процесу читання, що виражається специфічними помилками, зумовленими не сформованістю або розладами функцій, що забезпечують процес читання. Це відбувається внаслідок того, що мозок плутає або перемішує букви і слова. Діти, хворі дислексією, часто володіють поганою пам’яттю на слова.

Можливі причини розладу

Патологія може бути викликана внаслідок різних причин, серед яких:

1.    Нейробіологічні причини  недорозвинення або порушення функцій конкретних зон кори головного мозку.

2.    Спадкова схильність:  мутація певного гена шостої хромосоми, яка впливає на розвиток нейронів упевних зонах мозку.

3.    Дефіцит навичок прослуховування прочитаного і самостійного читання в дошкільному періоді і в ранньому шкільному віці 

4.    Травми головного мозку.

5.    Родові патології: неправильний розвиток пуповини, передчасне відшарування плаценти, тривалі пологи, асфіксія плоду.

6.    Токсичнеураження ЦНС  зародка в разі алкогольної або медикаментозної інтоксикації.

7.    Інфекційне ураження мозку плоду в разі хвороби матері під час вагітності такими захворюваннями, як краснуха, кір, віспа, герпес, грип.

Найновішу класифікацію дислексії розробила Р. Лалаєва, яка поділяє її на такі види:

1) оптична, 2) мнестична, 3) фонематична, 4) семантична, 5) аграматична, 6 ) тактильна (у сліпихдітей).

          Оптичні дислексії. Виявляються в труднощах засвоєння букв, подібних графічно, в змішеннях подібних графічно букв і їх взаємних замінах.

          Мнестичні дислексії. Ці порушення читання проявляються в труднощах засвоєння всіх букв, в їх недиференційованих замінах. Діти не можуть відтворити в певній послідовності мовний ряд із 3 - 5 звуків  або слів, а якщо і відтворюють, то порушують порядок проходження звуків або слів або скорочують їх кількість, пропускаючи звуки, слова.

          Фонематичні дислексії. Ці порушення пов'язані з недорозвиненням функцій фонематичної системи і є найбільш поширеними.

          Семантичні дислексії. Виявляються в порушеннях розуміння прочитаних слів, пропозицій, тексту.

          Аграматичні дислексії. Ці порушення обумовлені недорозвиненням граматичного ладу мови, морфологічних і синтаксичних узагальнень.

          Тактильна дислексія спостерігається у сліпихдітей. В основі лежать труднощі диференціації тактильного сприймання букв азбуки Брайля.

Дислексія ще не означає, що здібності дитини до навчання нижчі середнього рівня. Дійсно, багато людей, які страждають від дислексії, володіють видатними розумовими здібностями. Але їх нездатність читати добре може ускладнити вивчення багатьох областей знань.

Дислексію ще називають хворобу геніїв. Ця недуга абсолютно не пов'язана з інтелектуальним потенціалом людини. До дислектиків належали такі розумово розвинені особи як Ганс Крістіан Андерсен, Вінстон Черчіль, Людвіг ван Бетховен, Вольфґанґ Амадей Моцарт, Томас Едісон, Джон Леннон, ОззіОзборн, ПаблоПікассо, Кіану Рівз,Стів Джобс, Річард Бренсон, АлександерГремБелл, Дженніфер Еністон, Кіра Найтлі


Вправа «Спробуй прочитати»

Мета: відчути себе на місці дитині, що має порушення читання (дислексію).

Пропонується прочитати текст у дзеркальному відображенні.

Обговорення:

Як вам читалось? Ваші враження?

Що може відчувати дитина,  коли має такі проблеми?


Які симптоми викликає дислексія

Ознаки дислексії у маленьких дітей дошкільного віку наступні:

  •   Дитина довго думає, перш ніж що-небудь сказати.
  •   Повільно вивчає нові слова.
  •  Відчуває труднощі при римування.
  •   Відчуває труднощі при виконанні багатоступеневих завдань.
  • У дитини шкільного віку можуть виявлятися наступні ознаки дислексії:
  •   Проблеми при читанні окремих слів, наприклад, слів на картках.
  •  Проблеми при співвіднесенні букв з відповідними звуками.
  •  Плутає маленькі слова.
  •  Читає літери задом наперед.
  • Пише слова задом наперед.

Якщо у дитини є одна з цих ознак, це ще не означає, що він хворий дислексією. Багато дітей у віці до 7 років читають літери задом наперед. Але якщо у дитини є кілька перелічених ознак, а також проблеми з читанням, або якщо в родині були дислектики, то дитину потрібно відвести на огляд до лікаря.


Корекція дислексії

Лікування, а також корекції дислексія не підлягає у звичному розумінні цього слова. Будучи нейробиологической особливістю, можливо лише трохи допомогти малюкові впоратися з труднощами, що виникають при дислексії, але не вилікуватиназавжди. 

Корекція дислексії здійснюється за розробленою методикою Рональда Д. Дейвіса. Мета методики надати друкованим словами образність. Знаючи, що хворі добре сприймають тривимірні образи, тому перебудувати їх досить таки складно. Завдяки прийомам друковані слова перетворюються в образні вирази і вже не являють проблему для дислексика.

Вчителі початкових класів, вчителі дефектологи, логопеди, психологи повинні пам’ятати, що корекцію таких порушень треба проводити цілеспрямовано по етапах, тривало й систематично, поки помилки такого роду не зникнуть у самостійних письмових роботах учнів та під час читання.

Немає коментарів:

Дописати коментар