Діагностика
професійного вигорання
Методика «Синдром «вигорання» в професіях системи «людина — людина»
(Практикум по
психологии менеджемента и профессиональной деятельности / Под ред. Г.С.
Никифорова, М.А. Дмитриевой, В.М. Снеткова. — СПб.: Речь, 2001. - С. 276-282.)
Інструкція
Вам пропонується
22 твердження про почуття та переживання, пов'язані з роботою. Будь ласка,
прочитайте уважно кожне твердження і вирішіть, чи почуваєте Ви себе таким чином
відносно Вашої роботи.
Якщо у Вас не було такого почуття, у бланку
для відповідей позначте позицію 0 — «ніколи».
Якщо у Вас було таке почуття, вкажіть, як
часто Ви його відчували. Для нього навпроти питання поставте бал, що відповідає
частоті виникнення того чи іншого почуття.
1. Я відчуваю себе емоційно виснаженим.
2. Наприкінці робочого дня я відчуваю себе, як
вичавлений лимон.
3. Я відчуваю себе втомленим, коли прокидаюсь
вранці і мушу йти на роботу.
4. Я добре
розумію, що відчувають мої учні та колеги, та використовую це в інтересах
справи.
5. Я спілкуюся з моїми учнями цілком формально,
без зайвих емоцій, і намагаюся звести спілкування з ними до мінімуму.
6. Я відчуваю себе енергійним та емоційно
піднесеним.
7. Я вмію знаходити правильне рішення в
конфліктних ситуаціях.
8. Я відчуваю пригніченість і апатію.
9. Я можу позитивно впливати на продуктивність
роботи моїх учнів та колег.
10. Останнім
часом я став більш черствим (нечутливим) у ставленні до тих, з ким працюю.
11. Як правило,
оточуючі мене люди багато вимагають від мене та маніпулюють мною. Вони скоріше
втомлюють, ніж радують мене.
12. У мене багато планів на майбутнє і я вірю в
їх здійснення.
13. У мене все більше життєвих розчарувань.
14. Я відчуваю байдужість і втрату інтересу до
багатьох речей, які радували мене раніше.
15. Іноді мені дійсно байдуже те, що відбувається
з деякими з моїх учнів і колег.
16. Мені хочеться усамітнитися і відпочити від
усього й усіх.
17. Я можу легко створити атмосферу
доброзичливості і співпраці при спілкуванні з моїми учнями та колегами.
18. Я легко спілкуюсь з людьми незалежно від їх статусу і характеру.
19. Я багато встигаю зробити.
20. Я відчуваю себе на межі можливостей.
21. Я багато чого ще зможу досягти в своєму
житті.
22. Іноді учні та колеги перекладають на мене
тягар своїх проблем і обов'язків.
Обробка
та інтерпретація результатів
Відповідно до «ключа»
підраховуються суми балів за трьома субшкалами.
«Ключ»
Субшкала |
Номер твердження |
Сума балів (максимальна) |
Емоційне виснаження |
1, 2, 3, 6, 8, 13, 14, 16,. 20 |
54 |
Деперсоналізація |
5, 10, 11, 15, 22 |
ЗО |
Редукція особистих досягнень |
4, 7, 9, 12, 17, 18, 19, 21 |
48 |
Рівень
«професійного вигорання» визначається за таблицею рівнів «вигорання».
Таблиця рівнів «вигорання»
Субшкала |
Низький рівень |
Середній рівень |
Високий рівень |
Емоційне виснаження |
0-16 |
17-26 |
27 і більше |
Деперсоналізація |
0-6 |
7-12 |
13 і більше |
Редукція особистих досягнень |
39 і більше |
38-32 |
31-0 |
Інтерпретація
даних
Згідно з
моделлю американських дослідників К. Маслам і С. Джексон, «вигорання»
тлумачиться як синдром емоційного виснаження, деперсоналізації і редукції
особистих досягнень.
Емоційне виснаження розглядається як основна складова «професійного вигорання» та
характеризується заниженим емоційним фоном, байдужістю або емоційним
перенасиченням.
Деперсоналізація проявляється у деформації стосунків з іншими людей, у інших — зростання
негативізму, цинічності установок і почуттів стосовно реципієнтів: пацієнтів,
клієнтів, підлеглих тощо.
Редукція особистих досягнень полягає або в тенденції до негативного оцінювання
себе, своїх професійних досягнень та успіхів, негативізмі щодо службової
гідності і можливостей, або у нівелюванні особистої гідності, обмеженні своїх
можливостей, обов'язків щодо інших.
Немає коментарів:
Дописати коментар